Ga naar de inhoud

Yoga Nidra

Yoga Nidra is een vorm van slaapgeleide meditatie die voor iedereen toegankelijk is. Yoga Nidra bestaat oorspronkelijk uit een serie eeuwenoude meditatie-oefeningen. om o.a. het zenuwstelsel te kalmeren, een intens diepe rust te ervaren, het lichaam zichzelf te laten genezen en alles in het hoofd op orde te brengen.

De term Yoga Nidra is samengesteld uit twee woorden uit de Indiase Sanskriet taal:

  • Yoga: het pad waarmee je de relatie met jezelf en met al het leven ervaart.
  • Nidra: de veranderende status van het bewustzijn, zoals waken, slapen en dromen, waaronder gewaarwordingen, emoties, gedachten en beelden.

Dus hoe ziet zo’n diepe geleide slaapmeditatie sessie eruit?

Op het eerste gezicht lijkt de praktijk niets anders dan op de vloer, bank of zelfs je bed liggen, verpakt in comfortabele kleding en dekens.

Maar er is heel veel kracht in stilte. En de moderne wetenschap haakt in op wat yogi’s al heel lang weten. Yoga Nidra, ook bekend als Slaap Yoga, verbetert je gezondheid en mentale gesteldheid op allerlei verrassende manieren. Het is een staat van ‘bewuste diepe slaap’.

Het verschil met een ‘gewone’ meditatie

In meditatie blijf je in de waaktoestand van het bewustzijn en focus je je mind zacht, terwijl je gedachtenpatronen, emoties, sensaties en beelden kunt laten ontstaan en doorgaan. In Yoga Nidra verlaat je echter de wakkere staat, ga je voorbij droomstaat en ga je naar diepe slaap, terwijl je wakker blijft. Klinkt als magie? Er zit een duidelijke en veilige techniek achter.

Yoga Nidra bestaat uit krachtige meditatie-oefeningen die kunnen werken als een natuurlijke stress- en angstverlichter. Sommige mensen gebruiken deze slaapgeleide meditatie als slaapverbetering, hoewel ze, als de oefeningen juist worden uitgevoerd, niet echt in slaap vallen.

Yoga Nidra & Neurologie

Hoewel Yoga Nidra simpelweg vertaald kan worden naar ‘yogaslaap’ of ‘slaapgeleide meditatie’, is er een aantal complexe elementen gaande op neurologisch niveau. Als teacher begeleid ik jouw ademhaling en focus door verschillende delen en lagen van het lichaam.

Deze manier van geleide meditatie helpt je hersenen naar de zone tussen slaap- en waaktoestanden te brengen; je lichaam en mind vallen dan langzaam in slaap terwijl je bewustzijn helder blijft. Brainwave-onderzoeken laten zien dat je tijdens een sessie van de actievere beta-staat richting alpha-, theta– en uiteindelijk delta-staat gaat. De theta- en delta-staat van de hersenen, samen met alle ademhalings- en focus oefeningen zorgen ervoor dat je lichaam zich in een korte tijd heel diep kan herstellen.

“Met een goede slaapgeleide meditatie sessie van 30 minuten kun je je net zo hersteld voelen als in 3 tot 4 uur slaap, terwijl je toch wakker blijft en je mind op een prachtige reis gaat”

Oorzaken

Een van de oorzaken van dit diepe herstel is dat het zenuwstelsel weer naar de oorspronkelijke staat probeert terug te keren. Een staat waarin je even totaal op de rem staat in plaats van op het gaspedaal. Dit kan alleen wanneer je lichaam opereert zonder bemoeienis van de dominante mind. Er zijn zelfs bevindingen dat het lichaam op dit soort momenten volledig kan opereren als een eigen apotheek en het op deze manier uiteindelijk mogelijk maakt zichzelf te laten genezen.

Leuk en ook nog effectief

Het belangrijkste van alles is dat dit een vorm van ontspannen en mediteren is die voor iedereen leuk, inspirerend en vooral toegankelijk is. Je hoeft alleen maar te gaan liggen en te luisteren naar een begeleidende stem. Waar en wanneer je maar wilt. Je begrijpt waarom deze techniek behoorlijk aan populariteit aan het winnen is. En dat is maar goed ook in deze tijd.