Ga naar de inhoud

Meer over Yoga

Vitaliteit

In het woordenboek staat bij vitaliteit: mate waarin iemand krachtig en energiek is. Ook wel je levenskracht. Jouw vitaliteit berust o.a. op de volgende pijlers:

Yoga kan hierin veel voor je betekenen.

De verschillende houdingen en bewegingen zorgen voor meer flexibiliteit in je gewrichten, je spieren worden op de juiste spanning gebracht en versterkt. Je bloedsomloop verbetert en de energie kan weer door je lichaam stromen. Met de houdingen en bewegingen kunnen energieblokkades worden opgelost.

Ook hebben de houdingen en bewegingen invloed op je mentale/emotionele gezondheid. Doordat de focus tijdens yoga gericht is op je lichaam, krijg je meer rust in je hoofd.

Door de Yoga Nidra sessie aan het einde van de les komt je lichaam tot diepe rust, kan spanning worden losgelaten en wordt het zelfhelende vermogen van je lichaam geactiveerd. Door regelmatig te ontspannen en pauzes in te lassen op een dag kan je slaap verbeteren. Alle prikkels die binnen komen worden zo beter verwerkt waardoor je ‘s nachts minder ligt te piekeren en te draaien. Yoga Nidra kan zo ook helpen om beter te slapen

Natuurlijk speelt gezonde voeding een belangrijke rol bij je vitaal voelen. En niet te vergeten je omgeving en sociale interacties. Met deze laatste twee zou je zelf aan de slag kunnen gaan.

Rust en herstel

Rust en herstel is in de yogales een belangrijk onderdeel wat echt niet weggelaten kan worden! Vandaar dat aan het einde van de yogales altijd een ontspanning is ingepland om al de houdingen en bewegingen zijn uitwerking te laten hebben en in je lichaam en hele wezen te laten integreren.
Ook in de Restorative Yoga speelt rust en herstel een belangrijke rol. Door langere tijd te rusten in een houding en met behulp van de ademhaling steeds meer verzachting toe te laten wordt het zelfherstellende vermogen van het lichaam aangesproken.

Balans

Balans is voor iedereen weer anders. Het is afhankelijk van je conditie, lichamelijke – en geestelijke gesteldheid. Misschien heb je een ernstige ziekte gehad, herstellende van ziekte of je hebt een chronische ziekte. Door middel van yoga kom je steeds meer in contact met jezelf en leer je beter voelen wat je nodig hebt om in balans te zijn. En ook dat zal wisselen met de tijd, maar door in contact te zijn met jezelf en te voelen kun je je afstemmen op wat je op dat moment nodig hebt.